Facebook-annoncering med WordPress

Facebook-annoncering er en effektiv måde at nå dine kunder på – hvad end vi taler om B2B-markedsføring eller B2C-markedsføring.

Især retargeting er værd at kigge på.

Med retargeting forsøger du at ramme de personer, der allerede kender til dig. Dem, der allerede har været inde på din side. Men du betaler samme lave CPM-pris, som Facebook almindeligvis tilbyder.

Interesseret? Det burde du være.

Vi ser her på, hvordan du opsætter retargeting – en del af din digitale markedsføring – med Facebook-annoncering:

Opsætning af pixel

Når du først har oprettet en profil på business.facebook.com, går du ind i din annoncekontoadministrator.

Under Værktøjer -> Pixel i menuen har du muligheden for at oprette den pixel, der er knyttet til din virksomhed. Din pixel er en sporingskode, du installerer på din hjemmeside. På denne måde har Facebook mulighed for at knytte dine besøgende op med faktiske brugere på det sociale medie.

Opsæt målgrupper

Efter at have installeret din pixel på dit domæne, skal du opsætte målgrupper.

Dette gør du under Værktøjer -> Målgrupper. Her trykker du på ”Opret målgruppe”; den blå knap i venstre side. Når vi arbejder med retargeting, så er det en brugerdefineret målgruppe med websitetrafik, du skal oprette.

Efter at have oprettet din målgruppe, hvor du definerer at det er personer inde på et givent domæne eller en given URL, har du mulighed for at oprette annoncer, der bliver vist til denne målgruppe.

Dine målgrupper vælges som annoncesæt i Facebooks Power Editor. Hvis du opretter flere annoncer i et enkelt annoncesæt, begynder Facebook af sig selv at splitteste dem op imod hinanden, indtil en vinder er fundet – herefter får vinderen lov til at køre videre alene.

Inde under Målgrupper har du også mulighed for at oprette Gemte Målgrupper. Her definerer du ud fra køn, alder, geografi og en række andre demografiske segmenter hvilke personer, du ønsker at ramme. Når du senere opretter dine annoncer, har du mulighed for at målrette disse nye målgrupper præcis, som hvis du havde oprettet en målgruppe til retargeting.

Separat side til konverteringer

På din WordPress-installation bør du have en separat side til at spore alle de konverteringer du får ved hjælp af Facebook-annoncering. Mere præcist betyder det, at du har en ”Tak for din henvendelse”-side.

Denne side har sin egen URL.

Fordi at den har egen URL, kan vi spore antallet af konverteringer ved at definere denne URL som en ”Brugerdefineret konvertering” under Målgrupper -> Brugerdefinerede konverteringer.

Du fortæller Facebook, at når folk rammer ditdomæne.dk/tak-for-din-henvendelse, så betyder det, at du har fået et lead. Du kan også fortælle Facebook, at URL’en /checkout/kvittering betyder, at nu har du lavet et salg.

Herefter begynder Facebook at målrette alle dine annoncer til at skabe så mange som muligt af disse konverteringer.

Uden sporing ved du ikke, hvad du bruger dine penge på – og om det giver mening for din forretning eller ej.

Det er vitalt for optimering af dine Facebook-annoncer, at din kvitteringsside har egen URL, og konverteringer derved er mulige faktisk at spore.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *