Sådan øger du din WordPress-sides synlighed i Google

Du har bygget en lækker WordPress-hjemmeside med det rigtige tema, gode artikler, brugbare plugins og nu mangler du bare, at der rent faktisk kommer personer forbi din side.

Online synlighed kommer ikke af sig selv. Google viser kun din side i søgeresultaterne, hvis søgemaskinen først og fremmest kan gå igennem siden og læse dit indhold og dernæst er overbevist om, at dit indhold er det bedste svar på den søgning, brugeren kommer med.

At komme til at ligge #1 i søgeresultaterne er en disciplin inden for online markedsføring, der hedder søgemaskineoptimering. Men inden du giver dig ikast med at dygtiggøre dig inden for hele disciplinen har vi her 3 ting, du kan gøre nu og som alle hjælper dig i forbindelse med din nye sides online synlighed.

Artiklen er skrevet i samarbejde med OmUDD.dk – uddannelse i online marketing fra Bigum & Co.

WordPress SEO by Yoast

Det mest brugte SEO-plugin hedder i dag WordPress SEO – tidligere SEO by Yoast.

Det smarte plugin hjælper dig med at skrive sidetitler og såkaldte ’meta descriptions’. Pluginnet advarer dig også, hvis nogle af de mest gængse SEO-fælder som fx at du har bedt søgemaskinerne om ikke at indeksere siden ved et uheld er gældende og skal rettes.

Pluginnet i sig selv er gratis. Du kan herudover købe en række tillægsplugins til siden fra Yoast, men de er på ingen måde nødvendige. Derfor er WordPress SEO pluginnet også et godt sted at starte, når du gerne vil have mere synlighed til din side.

Se en video af, hvordan det fungerer herunder:

https://www.youtube.com/watch?v=qs2mB8lTROQ

Brug ”Read more”-tagget

Når du skriver en artikel – en post, et indlæg i modsætning til en side – i WordPress har du mulighed for at bruge ’Read more’-tagget.

Med ’Read more’-tagget sikrer du, at ikke hele din artikel også fremkommer på forsiden af din WordPress-installation. Når dette sker risikerer du en udfordring med det, Google kalder ’duplicate content’; når dit indhold er til stede ikke ét, men to steder.

Med Read More-tagget er det kun en lille del af din historie, der eventuelt kan ses både det ene og det andet sted.

Gør dine tekster skimbare

Sidst, men ikke mindst – Google sorterer tekster i deres søgemaskine ikke alene efter hvor gode vi er til at udfylde titler og skrive lange tekster, men også især efter hvordan brugeren reagerer.

Hvis dine brugere i store træk kun læser en lille del og så klikker tilbage til søgemaskinen og til et andet resultat, så ser Google det som et tegn på, at din side ikke leverede svaret til spørgsmålet. Derfor vil du også opleve at falde i rankings.

Derfor bør du gøre dine tekster ”skimbare”.

Du skal gøre teksterne nemme at overskue, så dine besøgende bruger lang tid på siden. Det kan du gøre på flere måder:

  • Brug underoverskrifter til at opdele afsnit
  • Brug fakta- og infobokse til at bryde designet
  • Vær ikke bange for at bruge billeder i dine indlæg
  • Brug videoer fra YouTube

Og meget mere.

Når brugerne bruger lang tid på din side belønner Google dig med mange af slagsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *